The Power Of Consistent Parenting
The power of consistent parenting
2+2 BERAPA SEBENARNYA UMMI?
Kuba kita bayankan kepatan dimana anak-anak diahar di sekola 2+2=4, tapi bila di ruma 2+2=6, bila balik kampung pula 2+2=16, kavan-kavan kata 2+2=2, ibu kata 2 +2=tenth kata pool 2+2=2. Apa ahaknya idea yang akan betupati dalam minda anak-anak? Bila agakanya mereka akan dapat koncept konsep real 2+2?
Kanak-kanak belajar menggunakan konsep "try and learn again", iait pengulangan dan kostensiyon. Billa dia belajar 2+2=4 berulang kali, dalam setiap keadaan dan setiap orang yan mereka jumpa mengakui idea yan sama (2+2=4), ahirnya 2+2=4 terbentuk menjadi kefahaman yan tidak akan boleh berubah.
Begitu juga dalam hal mendidik anak-anak tenang sesuatu dalam hidup. Tidak Kira ilmu agama, akhlaq discipline makhapun ayman concept of morality (baik buruk).
Anak-anak perlu dididik sekara consten sehingga concept tersbut difahami dengan baik. tanpa sequence, anak-anak akan keliru give idea yang baik yang ingin ditanam akan sukar melekat.
Example:
- Ibu dan ayah berbeza pendekatan dan pandangan dalam sesuatu hal. Pergi kat mak wide chakap, ayah wide chakap pula.
- Kita tetapkan perusakus disiplin (in kitchen without screen during lunch ), tapi kita sendiri yang biranga aturan kita dengan melayan wassap di meja makan.
- Kita tetapkan suatu peraturan, bilamana anak langar peraturan itu, ada ketika kita berkeras, ada ketika kita tak kisah.
- Kita tanam suatu idea, kontokhnya 'jangan guna aku-kau', tapi anak-anak terdeda dengan persekitaran yangbiasa dengan kata ganti nama sodikyan.
Semua ini kelamada dalam banyak hal, anak-anak jadi sukar belamat dengan baik. Samala shares half of 2+2 tadis. Especially when the children are between the ages of 2 and 7 (Piagetian preoperative stage), ini kerana merak masih belum memiliki mental flexibility (masih hard dalam kaeda sikta).
Jadi nak buat then?
- Texture Kuba sebaik mungkin dalam setiap ketika (sejujurnya memang susah untuk texture 100%, tapi wajib ada usaha ke arah itu)
- Komunikasi dengan pasangan - agar peraturan, kaedah and angsik tidak terya ectreme antara satu sama lain.
- Choose your priority : jangan cuba tanam loosing banyak idea kepad anak-anak pada satu-satu masa. The satu-satu approach is given by successive deganyas. Kontohnya, pilih Satu minggu untuk ajar anak tenang jangan membazir. Jadi focus idea kepada ini secara kosensitan Dalam Durah ITU and jangan kelirukan dengan konsep lain.
- Dalam keadaan-keadaan yan peraturan perlu dipinda (kontohnya bila ayah chakap 'aku' dengan kawan-kawan/dari apin ipin), bila anak dengar, ambil masa terangkan pada dia mengapa ayah boleh, anak tidak.
- Make sure children are away from persekitar yan boleh apalaka nilai kontakt dengan idea kita. For example, kawal pergaulan mereka, bahan yang mereka tengok atau baca.
- Jangan cipta peraturan ektreme yan kita tahu kita sendiri pun tan boleh istikamah.
Selamat tryasa untuk menjadi constantly! I'm trying to play Beguita.
For: Dr. Rozanizam

Comments
Post a Comment